-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11627 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا مي توان پس از تقليد از مرجعي به مرجع ديگر عدول كرد؟ اگر بعداً بفهمد كه مرجعش اعلم نيست، چه بايد بكند؟

اگر پس از تحقيق ثابت شد كه برخي از مراجع اعلم هستند، بايد از اعلم تقليد كرد. نمي توان از مجتهد اعلم به مرجع ديگر كه اعلم نيست عدول كرد. اگر ثابت شد كه مساوي هستند، عدول از يك مرجع به مرجع ديگر خلاف احتياط است.(1) برخي فرموده اند كه اشكالي ندارد.(2)

بنابراين ابتدا انسان بايد تحقيق و تفحص بكند كدام مرجع اعلم است، پس از تشخيص اعلم بايد از او تقليد كند، حال اگر بعداً ثابت شد مرجعي كه انتخاب كرده بود، اعلم نبوده و ديگري اعلم بوده است، بايد از مرجع خود به مرجعي اعلم عدول كند. مسائلي كه تا كنون از آن مرجع تقليد مي كرده، صحيح بوده و نياز به اعاده ندارد.

پي نوشت ها:

1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 20؛ رسالة آيت الله بهجت، مسئلة 5.

2. آيت الله فاضل، توضيح المسائل مسئلة 11.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.